Túto knihu možete prehliadnúť len na vlastné nebezpečenstvo

31-12-2012 Lukáš Mikulaško

Kniha, ktorá mi dodala odvahu podnikať sa volá Restart. Je to jedna z kníh, ktorá Vás prekvapí, šokuje a zmení Vaše myslenie a pohľad na vec. V tomto prípade na podnikanie.

Kniha je písaná minimalistickým štýlom. Jednoducho a stručne.

Žiadne zbytočné a nudné omáčky nečakajte! Teraz by som Vám chcel predstaviť 7 vecí, ktoré ma Restart naučil a následne som si ich aj overil v podnikaní.

1. Nápadov je všade kopa a sú lacné.

Samotné nápady (aj tie geniálne) sú zanedbateľné. Dôležité je ale to, či vôbec a ako ich zrealizujeme. Mohlo ma raz napadnúť založiť internetové kníhkupectvo zamerané na osobný a profesionálny rozvoj, kde by zákazník neplatil poštovné ani balné. Následne som mohol tento nápad predať. Čo myslíte? Koľko by som za tento "nápad" dostal zaplatené? Ak by ho vôbec niekto niekedy kúpil. A dovolím si tvrdiť že by som ho najskôr nikdy nepredal. Nápad nemá totiž žiadnu cenu.

Naopak, až som ten nápad zrealizoval a dal ho do konkrétnej podoby. Až keď kníhkupectvo začalo predávať a objavili sa prví a neskôr aj pravidelní zákazníci. Až vtedy to začalo mať svoju cenu. Bez realizácie je nápad bezcenný! (Začnite niečo robiť, strana 50.)

2. Času je stále dosť, pokiaľ ho vieme správne využiť. Namiesto sledovania televízie budujme svoj biznis.

Pokiaľ väčšina z nás nerieši "nápad za milión" (viď. bod č.1) tak sa vyhovárame na nedostatok času. Namiesto toho aby sme po práci sledovali Farmu alebo podobné kokotiny, skúsme pracovať na našom nápade. Skúsme sa po práci venovať tomu čo nás ozaj baví. Ja som to robil rovnako. Popri škole a práci obchodného zástupcu som založil kníhkupectvo.

Najprv mi to zaberalo minimum času no po roku fungovania kníhkupectva upbook.sk som prehodnotil priority. Dnes naopak venujem väčšiu časť svojho času práve knihám.

("Nie je čas" nie je ospravedlnenie, strana 52.)

kniha Restart

3. Potrebujeme podstatne menej, než si myslíme!

Čo je pre biznis najdôležitejšie? Podstatne menej než si myslíme! Nepotrebujeme PR agentúru. V dnešnom svete sociálnych médií o sebe môžte dať vedieť za zlomok ceny ako kedysi. Nepotrebujete veľký kapitál. Sklad môžme mať aj doma rovnako ako kanceláriu. Nepotrebujeme si prenajímať priestory. Nepotrebujete byť pripravený na 100%. Ani zďaleka nie! Učme sa za behu a neustále sa zlepšujme. Nepotrebujeme vizitky. Ja dodnes žiadne nemám a ani ich neplánujem. Najlepšie firmy vždycky začínali v garáži (Apple) a tá vaša firma môže začať rovnako.

(Potrebujete menej než si myslíte, strana č. 65.)

Túto knihu môžte ignorovať len na vlastné nebezpečenstvo

Seth Godin

4. Každá firma má svojich zákazníkov. Tie šťastnejšie majú aj fanúšikov. Ale tie najšťastnejšie majú publikum.

Publikum - skupina ľudí, ktorá sleduje čo sa vo Vašej firme deje. Nedočkavo čaká na nový produkt a až si ho kúpi, tak o ňom dá vedieť svojím známym. Dá im vedieť že produkt zakúpili u vás alebo že ste ho vyrobili práve Vy. Publikum Vás sleduje aj keď nejde o produkty či služby. Niekedy publikum len zaujíma názor vašej firmy alebo čo sa u vás deje. K vybudovaniu publika je dnes skvelým nástrojom sociálna sieť (facebook, google+, twitter...) Píšete blog o vašich službách či produktoch? Nezabudnite na RSS či newsletteri. O vaše publikum sa starajte a ono Vám to oplatí skvelou reklamou, vernosťou a samozrejme Vám radi opakovane zaplatia.

(Vytvorte si publikum, strana č. 185.)

kniha restart

5. Načúvajme, ale potom zabudnite, čo nám ľudia povedali. Úplne vážne.

Často krát sa sám na seba hnevám, že si kopec veci nezapíšem do svojho diára. Postupom času zisťujem, že to nie je až tak hrozné, ak na určité veci zabudnem. Čo sa týka biznisu, tak väčšinu vecí mi pripomenú samotní zákazníci a to opakovane. Sú to hlavne zákazníci, kto stojí za mnohými zmenami v kníhkupectveupbook.sk. To prešlo od svojho vzniku podstatnou zmenou. Pokiaľ ma niečo napadne alebo mi niekto niečo povie a zabudnem to, tak asi to nebolo tak dôležité.

Pokiaľ je niekde chyba alebo to zákazníkom vadí, tak oni vám to budú pripomínať opakovane, až problém neodstránite. Dôležité je ale vedieť zákazníkom načúvať. Nezabudnite aj Vy sledovať svoje publikum :) Načúvajte, ale nebojte sa zabúdať. Skutočne dôležité veci vám ale budú pripomínať opakovane.

(Nepíšte si to, strana č. 176.)

Pokiaľ mám možnosť si vybrať, či investujem do človeka, ktorý si prečítal Restart, alebo do človeka s titulom MBA, zvolím si vždy človeka s knihou Restart... jednoducho povinné čítanie

Mark Cuban

6. Drogoví díleri sú múdri podnikatelia. Vedia, že je ich produkt tak dobrý, že ho spokojne rozdajú zadarmo. Vedia, že si čoskoro prídeme po ďalší "matroš" - a tentokrát prinesieme aj peniaze :)

Po čase som sa rozhodol k určitým knihám pridávať ukážku v PDF formáte voľne k stiahnutiu. Samozrejme zdarma! Potenciálny zákazník si ukážku stiahne a pokiaľ ho zaujala a chce vedieť viac, tak si knihu zakúpi. Dnes to robí takmer každý, komu to druh produktu alebo služby dovolí. Napríklad predajcovia kozmetiky často krát využívajú vzorky zdarma. Predajcovia áut sa vám dajú zdarma povoziť v úplne novom aute atď.

(Drogoví díleri to jednoducho vedia, strana č. 203.)

kniha restart

7. Zákazník NEmá vždy pravdu.

V kníhkupectve upbook.sk vždy niekomu niečo chýba. Sú to učebnice, psychológia, detská literatúra, biografia a kopec konkrétnych kníh. Ak by som zrealizoval každú pripomienku zákazníka tak by upbook.sk nebol upbook.sk. Nebolo by to kníhkupectvo zamerané na osobný a profesionálny rozvoj. Možno by ste v ňom našli úplne všetko, čo Vás napadne. Široký sortiment ale nie je to, čo predáva. Nerobí to ani značku ani nám nedáva dôvod stať sa členom publika (viď. bod č. 4)

(Hovorte nie, strana č. 165.)

Nenájdete tu žiadny nezrozumiteľný žargón ani žiadnu zbytočné vatu, len stovky jednoduchých pravidiel úspechu

Chris Anderson

Toho, čo ma kniha Restart naučila je podstatne viac. Samozrejme že Vás môže naučiť niečo, čoho som si ja ani len nevšimol. Odporúčam knihu prečítať aj niekoľko krát a zároveň si skvelé myšlienky predstavovať vo Vašom vlastnom biznise. Ja osobne som knihu Restart prečítal niekoľko krát a pokiaľ by ste mali nejaké otázky na túto knihu tak ma neváhajte kontaktovať alebo mi otázku napíšte priamo v komentári.

kúpiť knihu Restart

Túto recenziu pre vás pripravil Lukáš Mikulaško, zakladateľ online kníhkupectva upbook.sk, podnikateľ, študent, bloger a milovník kníh

Lukáš Mikulaško zakladateľ upbook.sk